Saturday, March 26, 2011

ojo ngomong wae!!!

Termenung...mengingatkan saatku
bersama datukku...


salam satu malaysia...kabare pak?

ojo ngomong wae? - jangan cakap sahaja ( translit dari bahasa jawa)..

iki dino, aku arek ngongsi sama kue perkara yang aku orak suko jika konco2ku ngomong-ngomongan tapi orak eneng perkara dikerjaki.. aku wong jowo TELUK INTAN, PERAK. kampungku neng KAMPUNG SELABAK DALAM @ KAMPUNG PADANG TEMBAK DALAM. Neng kampungku, wong celok ku 'erpan'.huhuhu..

Aku orak berkenan jiko wong ngomong perkaro yang orak kepenak didengari ( negatif) seperti ngomong berkenaan rumah tanggo wong lain, ngumpat dan opo2 yang orak berpaedah...bagi aku, jiko lungo nandi2, kito harus berperanan soleh, rewangi wong dalam kesusahan dan sebagainya. Arwah embahku, Haji Sofar bin Haji Idris wes memegangi jawatan pak lurah ( ketua kampung) 36 tahun. Apo de'e ngomong de'e kerjaki. Rame wong kampung suko dan hormat kayo cara de'e kerjo...Isuk-isuk, de'e nunggang moto e' ke waruang. ngombe isuk la......sambil ngombe kopi atau teh tarik, de'e takun perkembangan desa e'. Bengi e', de'e lungo madrasah dan jadik imam. De'erajin ke'e tazkirah dan juga nasihat berguno terutama anak2 e dan jugo wong kampung.....

Haji Sofar adalah bekas askar dan de'e salah seorang pejuang untuk kemerdekaan negara kito, malaysia. Aku amat berbangga eneng embah kayo de'e.Tapi..de'e wes orang eneng ( meninggal dunia), tapi, alhamdulillah, auro kepimpinan e' jatoh pada abahku dan diri aku sendiri..

al-fatihah kepda arwah embah kesayanganku, Haji Sofar bin Haji Idris.





**BAHASA MELAYU:

Hari ini, aku hendak berkongsi sama2 kalian perkara yang aku tak suka jika teman-teman aku bercakap sesuatu perkara tapi tak melakaukn sebarang tindakan..Aku seorang berketurunan JAWA Teluk Intan, Perak. Kampung aku di Kampung Selabak dalam atau Kampaung Padang Tembak Dalam. Di kampung, orang memanggil aku 'erpan"...


Aku tak suka orng bercakap sesuatu yang tak sedap didengari (negatif) seperti ngumpat rumah tanggo orang lain, mengumpat dan sebagainya.bagi aku, jika kita pergi mana2 kita harus berbuat baik, dan membantu orang dalam kesusahan. Arwah datukku, Haji Sofar bin Haji Idris telah menjdi ketua kampung selama 36 tahun. Ape yang beliau cakap, beliau akan lakukan/tunaikan. Ramai orang suka dan hormat cara beliau bekerja. Pagi2, beliau akan ke warung dan minum kopi atau teh tarik..sambil bertanyakan berkenaan perkembanagn kampung. Malamnya, beliau akan ke surau dan menjadi imam. belaiu rajin memberi tazkirah dan nasihat berguna kepada anak2 dan juga penduduk kampung.

Haji Sofar adalah bekas askar dan beliau salah seorang pejuang untuk kemerdekaan negara,, Aku amat berbangga mempunyai datuk seperti beliau.Tapi.beliau sudah meninggal dunia 3 tahun lepas, tapi, alhamdulillah, aura kepimpinan beliau mengalir pada abahku dan diri aku sendiri..

7 comments:

  1. Al-fatihah..semoga dia tenang di alam sana.
    hehe..kok kamu ngomong jowo ya.. Nasib baik i faham sebelum baca yg translated kat bwh tu. cpt ucap tahniah..hihi.. ;) jap lagi kalau i cakap tak serupa bikin, plz warn me ;)

    ReplyDelete
  2. eh, tak perasan i komen guna account lain..

    ReplyDelete
  3. hehe lma irfan x updet blog
    skali kua ngomong jawa hehe
    but nice :)

    ReplyDelete
  4. dear ;) ..
    tahniah cuz paham my bahasa jawa...bahasa jiwa bangsa..jawa pon jawa la janji rock!!! hahaha
    im very proud of my late grandfather.. he was very discipline, strict but so polite....

    ReplyDelete
  5. haziqah,,,, sekarang baru ada idea nak tulis entry..hehe ;) dah lama menyepi..

    ReplyDelete
  6. aku tpakse la tulis arab kt blog cmnie... :p

    ReplyDelete
  7. hahahaha...jom la sarul..ahalan wasahlan. ;)

    ReplyDelete