Saturday, August 15, 2009

Kenapa MPP?

Mohamad Irfanudin bin Rosli selaku Presiden MPP UDM sesi 2008/2009 ( =p )

Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Darul Iman Malaysia sesi 2008/2009 mempunyai kekuatan ahli seramai 21 orang. Alhamdulillah...kini usia mpp ini semakin matang dalam perjuangn berteraskan kebajikan dan prestasi pelajar..Selaku Presiden dan ketua family dalam MPP, sy bangga dengn pencapaian yang telah kami dapt pada hari ni.. TAPI... hati ni masih menimbgkan byak perkara yg masih belum memuaskan hati saya..sy kan terus perjuangkan.

Di sini sy igin berkongsi serba sebanyak kenapa sy memilih MPP....
PAda Julai 2007, sy mula mendaftar di UDm..di situ sy tertarik dengn konsep kepimpinan yg telah dianjurkan oleh MPP UDm dan 'sebahagian' pihak pengurusan..sy telah tanam dlm dri yg sy akn jadi salah seorg pemimpin di sini.. InsyaAllah..PAda bulan MAc 2008 berlakulah election utk Majlis Perwakilan Fakulti Pertanian dan Bioteknologi (MPF).. alhamdulillah..sy terpilih mendapat YDP saat tu..sy enjoy bila dapat bekerjasama bersama staf, pensyarah, pihak pengurusan UDm, pelajar senior..OPPZ.. nk gtau sy adalah junior tapi mendapat kepercayaan yg tggi dari abg2 n kakak2 dari fakulti..Terima kasih kepada mereka...HATI CERIA KERJA SEMPURNA..ini lah kata2 semangat sy yg sering gunakan utk motivate dri sy sehingga skunk... Program yg berkonsepkan silaturrahim antara pelajar dan kakitgn Fakulti sering kami utamakan seiring dengan penekanan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar...

Antaranya....
1) HAri Keluarga Fakulti Pertanian dan Bioteknologi kali pertama di Pantai BAtu Burok
2) Solat HAjat di Kampus Kota kerjasama bersama JKK Asrama MAidam +FASKES (FPSK)
3) Buka Puasa Fakulti
4) SAmbutan RAya Aidilfitri
5) Kejohanan Futsal Piala Merdeka kali ke-2
6) Anugerah dekAn kali ke-2
7) Kerjasama brsama Fakulti Dlm Pemilihan Pelajar cemerlang
8) MAjlis Prpisahan Dr GHani- Pensyarah
9) Orientasi Fakulti p & B kali pertama

KEnapa berminat jD MPP?
huhuhu... soalan ni sy plg suka cuz sy melihat mpp perlu bergerak seiring dengn visi dan misi UDM. perkara yg pertama sy nk perjuangkan adalah tentg kebajikan pelajar2 di asrama maidam yg sebelum ni bagaikan 'dianak tirikan'. sy kesal kerana kami pon student udm tapi bile berckap sal kebajikan kami tak dapat sama taraf dengn student di KUsza...2) sy nak kuragkan sistem birokrasi mengikut acuan sendiri. Alhamdulillah.. sy masih percaya cara diplomasi dapat bantu memudahkan kebanyakan proses. Sbg seorg pemimpin perlu memahami keadaan yg sebenar...sy plg benci org yg 'suka menyelar' pentadbiran UDm tapi di tak penah pon cube bagunkan universiti tercinta ini..bg sy...sy berjaya setakat ni... 3)nk ubah mentaliti student yg menjdi pemimpin bukan satu bebanan,,,tapi anugerah yg Allah beri kepada insan yg mempunyai sikap tggungjawab yg tggi... tapi perlaksanaan amanah tu adalah hak dan tggungjawab individu...4)mahu memulihkan kerjasama antara pelajar dengan pihak pengurusan terutama sekali HEPA 5)menigkatkan nama UDm di mata IPT lain......... =)

- MPP bukan shortform untuk majlis pembeban pelajar tapi MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR yg merupakan suara pelajar yg paling laku di Universiti. Saya bersyukur kepada Ilahi kerana memilh sy sebagi seorng pemimpin..Alhamdulillah... sy pernah memimpin satu kumpulan di MRSM dan MAtrik...tp byk yg saya perlu baiki untuk memberi satu impak dalam konteks kepimpinan. kita tak hanya fokus kepada lahiriah tapi rohaniah paling menjadi keutamaan..'dont juge a book from its cover'... YES.. We can define a man by his attire or uniform but we cannt tell the other wat he feels and wants...

- Saya harap mahasiswa akan berlumba2 menjadi pemimpin selepas ini.. berjuanglah dengn apa yag hak dan membendung yang batilll.InsyaAllah ..Allah akn memberkatimu wahai sahabat..jgn termakan momokan org yang pemimpin atau MPP ini adalah bahan atau boneka yg sering dicerca tau dihina. Jika kita tak berani menyahut cabaran..siapa antara kita yang akan berjuang ke arah kebaikan itu?..Fikir-fikirlah..

8 comments:

  1. yup.... saya yakin dengan awak...

    ReplyDelete
  2. salam. tahniah kerana saudr telah terpilih menjadi presiden mpp.and terima kasih ats usaha keras saudr.tapi, saya agak khuatir kerana akhir - akhir ini, budaya yang tidak diingini telah mecemari islamic circurmtances di sini.eg, pertandingan karoeke, etika pemakaian mahasiswa dan lain - lain. saya juga terkilan apabila saudara memberi jawapan yang agak tidak acuh kepada cara etika berpakaian udm dan budaya couple di sini.jawapan yang saudara bagi ketika sem lepas apabila saya bertanyakan hal ini ketika perjumpaan antara mpp dan fakulti.saya berharap, saudara ingat apa yang pernah saudara katakan ketika dulu. apa yang penting fikir dahulu dan cari dalil - dalil sebelum bercakap mengenai sesuatu yang saudara tidak arif. maaf, mungkin ada komenini tidak sedap dibaca tetapi apa yang penting ambillah yang apa yang baik. depani cabaran majukan ummah.

    ReplyDelete
  3. salam..
    saya kagum dgn saudari tara tiana krn berani memberikan komen yg sgt membina kepada our presiden..saya yakin saudari merupakan seorang yg sgt menitik beratkan kemajuan ummah dari segi etika beragama (pakaian,akhlak,sosial dll..)dalam mendepani cabaran untuk majukan ummah,khususnya di udm..mari kita sama2 membantu saudara presiden utk mengembalikan sinar Islamic Circumtances spt yg saudari sebutkan dlm komen..adalah lebih baik kita sama2 berganding bahu utk mencapai kualiti kehidupan yg diredhai Allah.. :)

    *mohon maaf,andai tersilap memberi pandangan*

    ReplyDelete
  4. Salam. Buat saudari Da only Aysh

    Sebenarnya, sudah ramai yang membantu secara tidak langsung saudr presiden mengenai untuk mengembalikan sinar Islam di UDM. kebanyakan mereka ialah daripada fakulti pengajian Islam. Merekalah yang berceramah di surau - surau dan kebanyakan program yang berfaedah dianjurkan oleh fakulti islam. Saya sangat berterima kasih kepada mereka yang menjadi daie di sini walaupun saya merupakan mahasiswi daripada fakulti undg2.
    Namun, dalam hal ini nampaknya, saudr presiden tidak terkedepan. Tidak menjadikan masalah sosial dan perkara yang bertentangan dengan Islam menjadi isu utama dalam kepimpinan. Seperti contoh, baru2 ini telah diadakan persembahan malam kesenian. Dan disana, terdapat nyanyian yang begitu tidak menepati syara’. Walaupun ada nasyid disana tetapi ini tetap tidak dibolehkan. Seperti dalam firman Allah yang bermaksud : janganlah kamu mencampuradukkan yang hak dan yang batil…. Dalam hal ini apakah prinsip saudara presiden? Apakah tindakan saudara presiden apabila persembahan sebegini dilaksanakan? Di sini,Saya bukan ingin menyerang peribadi saudara presiden tetapi saya ingin nyatakan rasa terkilan saya. saudari, saya seorang yang belajar undang2. dan undang2 telah mengajar saya untuk menjadi seseorang yang mengambil berat terhadap undg2 yang ditetapkan oleh Allah walaupun secara fakta saya adalah manusia biasa yang banyak kekurangan. Terakhirnya, apakah yang patut saya dan mahasiswa lain lakukan untuk membantu saudara presiden dalam konteks isu ini?

    ReplyDelete
  5. Salam..:)

    Terima kasih di atas respon yg saudari tara tiana berikan..Ya,saya faham..saudari begitu mengambil berat terhadap undang2 khususnya undang2 yg telah ditetapkan oleh tuhan,kerana begitu lah fitrah manusia dilahirkan,sentiasa ingin rapat dgn penciptaNya dengan menegakkan perkara yg hak..cuma kita kdgkala tersasar dari syariat yg ditetapkan. Sis,instead of thinking what should we do to help brother pres,i think we should think How to get moving to help him to lead our society in an Islamic way.Benar dan bertepatan sekali segala usaha yg telah dan sentiasa dilakukan oleh para daie muda di UDM.Alhamdulillah..masih ramai yg berasa bertanggungjawab memelihara martabat agama yg tercinta. Saudari,selama perkenalan saya dgn saudara presiden, dia bukanlah seorang yg mengabaikan kepentingan agama dalam mentadbir diri sendiri ataupun org sekeliling. Cuma sbg manusia biasa seperti saya dan saudari sendiri, adakalanya atau mungkin terlalu kerap dia terlupa untuk menerapkan elemen Islam dalam kepimpinannya di UDM hari ini. Maklum saja,dengan kesibukan harian yg pelbagai,dan semestinya lebih kearah urusan keduniaan..mungkin menjadi sebuah penghalang besar bagi saudara presiden utk melihat dan mengamati dgn lebih jelas misi kepimpinan yg seharusnya dipegang kuat oleh setiap pemimpin Islam. Namun,saya faham..walau apa jua keadaan,kita tidak boleh menidakkan kewajipan yg semestinya kita pikul dalam melaksanakan tanggungjawab dan amanah yg diberikan. Betul kan saudari?..Sebagai mahasiswa/i yg prihatin, berkomunikasi di blog ini merupakan salah satu cara bg kita semua untuk membantu saudara presiden, dgn sentiasa memberikan komen2 bernas serta kritikan2 yg membina supaya saudara presiden akan lebih nampak melalui pembacaannya dan sentiasa 'alert' dgn permasalahan di UDM terutamanya yg berkaitan dgn tatatertib Mahasiswa/i yg beragama Islam. Semoga saudara presiden akan rasional menerima apa yg telah kami lahirkan di ruangan ini. Dan semoga saudara akan lebih terkedepan dalam membawa sinar Islam dlm kepimpinan.InsyaAllah..

    *Yang dipimpin untuk memimpin*
    Selamat berjuang untuk agama demi mendapatkan keredhaan Illahi...:)

    ReplyDelete
  6. salam...sebelum saya respons saya memohon kemaafan atas kelewatan mereply comment nie..untuk pengetahuan saudari tara tiana...pihak mpp telah berusaha sebaik yang mungkin untuk menegakkan amal maaruf nahi mungkar di udm..ia bukan tggungjawab kami sahaja tapi sudah menjadi tanggungjawab semua.. cuma kami sebagai pemimpin mahasiswa tampil paling hadapan untuk mengetuai perjuangan ini..

    untuk maklumat saudari..saya masih ingt lagi persoalan-persoalan yang ditanya semasa perjumpaan bersama pelajar sem lepas.. bagi pihak mpp kami sudah mengadakan perbincanagn bersama HEPA dan pihak keselamatn..pihak HEPA juga telah adakan poster mengenai etika pemakain yang betul dan sopan di U..cuma mahasiswa tidak pernah ambil berat mengenai peringatan ini..memg benar,,jika sebelum ini (KUSZA) mengenakan cara pemmakain lelaki dan wanita adalah sebagai satu peraturan tetapi sekarang tidak..kita tetap perlu menjaganya..ia berkaitan aurat dan sahsiah pelajar secara amnya.. JIka saudari bertanyakan apakah tindakan saya selaku presiden pelajar, saya telah mengadakan kempen etika pemakaian melalui program yang kami adakan.setiap pelajar perlu memakai pemakaian yang sopan dan kemas untuk hadiri program kami..Alhamdulillah..kami mendapat kerjasama penuh dari persatuan mahasiswa fakulti terutama sekali PMKi di bawah pimpinan saudara Aswad.

    tapi pernah saudarI terfikir..kenapa kita masih tak dapat untuk membwa sinar islam ini kepada semua?...saya yakin bila kita bicarakan tentang perubahan..kita tidak melihat perubahan yang drastik tapi melihat apa yang kita dapat dari perubahan itU walaupun sedikit demi sedikit...jika pemakaiAn sempurna (mengikut islam) kita cari..kita akan dapat..tapi ia lahir dari 'niat' mahasiswa itu sendiri..kita tak dapat paksa manusia berubah..tapi kita boleh mendidik mereka untuk berubah...INsyaAllah..semoga Allah memberkati kita di dunia dan akhirat jika kita berpegang pada syariatNya sampai bila2..

    ReplyDelete
  7. tambahan respons>>

    Berkenaan isu MAKES (malam keseniaan UDM) , kami mohon semoga isu ini diperinci terlebih dahulu...pihak penganjur adalah dari Pusat Seni UDM dan juga MPP.ini bermakna kita sudah pecah bahagian kerja.dan untuk pengetahuan saudari...kita dimaklumkan perubahan acara asal pada saat2 akhir..dan kita fight untuk mengurangkan persembahan yang tak mengikut garis panduan Islam yang sebenar..Alhamdulillah..pihak mpp dapat mengurangkan keadaan itu hinggalah persembahan sebenar pada malam berkenaan..

    Untuk maklumat semua mahasiswa, saya sudah mendapat pandangan dari Ustaz Anas dan Ustaz Syahfiee dri FKI berkenaan masalah ni..respon yang diberikan oleh mereka adalah 'kita sebagai pemimpin melakukan yang terbaik supaya hidup ini sentiasa mendapat keberkatan dari NYA..tindakan mengurangkan keadaan yang asalnya teruk adalah lebih baik daripada tiada sebarang tindakan.Usaha itu penting'...saya tertarik apa yang ustaz anas katakan...walaupon manusia tetap menghukum pemimpin..tapi Allah tetap Maha Mengetahui apa yang kita niatlkan dan kita lakukan.

    berkenaan yang keluar DABS pada malam itu..saya tidak bersetuju langsung...memg ia tidak bagus dan TAK BOLEH TERUS DIadakan persembahan percampuran lelaki dan perempuan tapi....dalam ISlam masih ada maksud MENGHORMATI MAJLIS..kenapa kita disarankan kita untuk hadiri majlis perayaan orng bukan Islam..adakah kita menyokong? adakah kita meraikan sekali?tidak...tapi kita menghormati mereka dan dalam masa yang sama kita menjaga hubungan sesama manusia..HIDAYAH ALLAH tidak hadir waktu itu..mungkin dengan cara kita yang ikhlas dan bersungguh2 dalam mengajak mereka masuk ke agama Islam akan melembutkan hati mereka tertarik dengan ISlam...mudah-mudahan denagn izin Allah

    Saudari dan sahabat2 UDm sekalian, marilah kita BERSAMA-SAMA membangunkan sinar Islam di U kita. InsyaAllah..dari kita sendiri kita boleh mulakan dengan nasihat dan didikan yang baik kepada sahabat2 kita..sesungguhnya selemah2 tindakan adalah doa kita..Allah sentiasa mendengar permintaan dan rintihan dari hambanNYa.

    (",) kepada tara tiana..> terima kasih atas respon ini..insyaAllah..bagi saya dan MPP UDM sesi 08/09 , kami tak pernah jemu untuk menghidupkan suasana ISlamic di UDm dan kami mengharapkan kerjasama dari seluruh warga udm untuk mencari dan mendapatkan KEREDHAanNya..InsyaAllah..

    " ISLAM ITU INDAH DAN ISLAM ITU MUDAH JIKA KITA KENAL DAN MENDALAMI ISI KANDUNGANNYA..KEKALKAN PEGANGAN PADA AL_QURAN DAN SUNNAH SEMOGA KITA TIDAK TERGELINCIR DALAM KALANGAN ORANG2 YANG FASIK DAn JAHIL"

    ReplyDelete